Tak Sihat

Assalamualaikum... Selamat Tengahari...

Nak cerita kejadian yang tak diingini oleh semua wanita yang hamil.... Lagi-lagi yang melibatkan bayi dalam kandungan...

Saya start tak sihat hari Rabu lepas... Dah rasa pening, sakit kepala, selsema teruk.... Masa tu dok fikir takde apa-apa la... Rupanya Rabu malam saya dah rasa tak sedap badan... Nak batuk mungkin sebab berjangkit dengan anak yang on off demam panas.... Hari Khamis saya hilang suara nak bercakap pun seksa... Bagitahu husband kata nak mc sebab badan sangat-sangat tak sihat walaupun masa tu dah siap-siap untuk ke office sebab kepala dok pk dateline 2nd reminder.... Husband suruh sambung tidur dulu... Walaupun husband tak sarapan lagi dia suruh bini dia tidur lak.... So saya sambung tidur mana tahu boleh kurangkan sikit rasa tak sedap badan... Bangun tidur still sama je rasa... Bangun tu saya masak air dan buatkan air, husband belikan sarapan.... Sambung tidur balik bukan tidur sebenarnya baring sebab tak larat sangat..... Tengahari husband suruh siap pergi Nilai, dia kata lama tak makan kat tempat dia selalu pergi... So ikutkan je la... Lepas makan dia bawa saya ke klinik.... Jumpa doktor semua dapat la 2hari mc.... Balik rumah rehat.... Malam tu gagahkan juga masak sebab kesian kat husband, takut dia lapar...

Jumaat keadaan saya makin teruk... Khamis malam saya dah perasan macam nak kena semput... Tapi masa tu tak teruk lagi.... So saya minum air panas, makan madu nak elak dari kena semput... Tapi kena juga hari Jumaat tu... Sampai tercungap-cungap... Saya hantar anak dekat rumah Umi terus ke klinik... 1st nab saya ambil dekat pukul 1tghr, lepas ambil nab saya rasa macam tak lega, macam nak tarik nafas still tak lepas-lepas... Macam pelik biasa ambil sekali nab dah ok... Bagitahu doktor dia suruh datang lagi 4jam kalau still tak lepas-lepas juga... Tak sampai 1/2jam semput datang balik... Tercungap-cungap tapi tahan sebab doktor suruh tunggu 4jam... Tak sampai 4jam rasanya saya pergi klinik kesihatan sebab Doktor ada pesan kalau teruk juga terus klinik kesihatan sebab dia akan refer terus ke hospital.... Pergi klinik kesihatan saya dapat nab ke2... Still tak lepas gak nafas saya masih tersekat... Masa tu dok fikir kenapa dengan saya ni... Apa masalahnya sampai nab ke2 pun tak lepas-lepas... Doktor klinik kesihatan tu pun cakap tunggu 4jam lagi... Ok balik rumah tak sampai 1/2jam sekali lagi asthma attack.... Tapi tahankan juga tunggu lepas maghrib baru pergi... Pergi balik klinik yang 1st nab ambil lagi nab ke3 pun sama tak lepas... Lepas tu doktor suruh datang lagi 15minit untuk ambil nab ke4 tapi saya nak pergi makan dengan family saya... Umi abah semua la join makan malam tu... Doktor tu cakap takpe la makan la dulu pastu datang balik... Saya datang balik dalam pukul 10.10mlm ambil nab ke4... Result still sama tak lepas lagi nafas saya... Dan baby tak aktif... Tanya doktor kenapa baby tak aktif... Doktor kata sebab tak cukup oksigen dalam badan dan boleh effect baby... Saya dah cuak dah time ni... Dok la bercakap ngan baby suruh dia bergerak... Memang bergerak tapi sekejap lepas tu dia diam lama...... Risau... Risau sangat....

Sabtu saya pergi ke klinik..... Ambil ubat dan makan... Tapi baby masih tak aktif... Sebab saya masih semput tapi tak teruk macam hari Jumaat.... Hari Sabtu tu saya muntah.. Minum air muntah, makan muntah, apa sahaja yang masuk dalam perut saya akan keluarkan balik... Sampai saya detect air kencing saya kotor which is not good to preggy mummy.... Saya paksa gak minum air hari tu lantak la lepas tu muntah ke apa saya tak peduli dah....

Ahad dah ok sikit cuma kencing masih kotor.... Saya minum air banyak muntah pun banyak keluar... Keluarkan lendir-lendir.... Tengahari tu ok sikit... Husband ajak pergi makan.... Tapi macam biasa la tak habis pun makan... Sikit sangat-sangat.... Malam ahad baru rasa baby sangat-sangat aktif.... Bergerak tak berhenti sampai ke tengah malam... Boleh rasa tulang baby bila letak tangan kat perut... Kesian baby.... Dah la minum, makan muntah... Dapat ke tak supply makanan kat dia tu....huhuhu... Hopefully anak Umi kat dalam tu sihat ye... Umi tak kisah kalau Umi tak sihat yang penting awak yang kat dalam tu yang sihat....

Isnin (hari ini)  masih kurang sihat... Tapi gagahkan diri... Ada yang tegur masih pucat.... Yup masih tak larat... Masih lagi muntah-muntah.... Tapi takpe la buat kerja slow-slow tak push diri sangat... Kencing dah tak kotor.... Alhamdulillah...

So far inilah semput yang paling teruk saya pernah kena.... Alhamdulillah dah sembuh dari semput... Baby dah aktif dan semakin aktif berbanding keadaan 2hari lepas... Rasa lega sangat-sangat...

So bagi sesiapa yang tak sihat lagi-lagi preggy mummy please terus pergi klinik... Jangan jadi macam saya dah tercungap baru nak pergi klinik... Masa tu semput dah teruk sangat sampai 4kali nab pun tak lepas....

Musim sakit sekarang ni tau... Jaga diri ye...

Wassalam....

Comments

Popular Posts