Pengalaman OGDS

Assalamualaikum...

2hari lepas saya pergi Hospital Putrajaya untuk buat check up sikit... Saya ada masalah gastrik agak teruk juga lepas habis pantang 2bulan yang lepas... Mula kena gastrik lepas habis 44hari berpantang.... Tak tahu mana silap sebab dalam pantang memang jaga betul pemakanannya...

Jadi kelmarin buat OGDS - OGDS ni nak cek perut kita samada kita ni ada problem bengkak usus ke, ulser atau ada jangkitan kuman dalam usus... Merasa la pengalamannya... Sehari sebelum saya pergi serah diri saya pada doktor saya google pengalaman-pengalaman yang pernah alami situasi macam ni... Perit, sakit yang diaorang rasa saya dah rasa sendiri....

Saya kena berpuasa dari jam 12 tengah malam... Tapi saya tertidur awal makanya saya berpuasa awal dari pukul 9malam...

Pagi esoknya saya tak bersahur tapi siapkan makanan untuk suami bersahur lepas tu saya sambung tidur.... Cadangnya nak teman suami makan tapi saya terlelap terus... huhuhuhuhu...

Sampai Hospital Putrajaya jam 8.30pagi tapi masa sampai saya masih mengepam stok susu untuk Ajwad... Tangguh sampai pukul 9.00pagi... Saya terus pergi register dekat bahagian bayaran bill / kemasukan ward.... Kemudian, naik tingkat 1 bahagian Daycare.... Masuk register kat situ pula... Tunggu nama panggil dan kena tukar baju hospital.... Dah siap semua nurse suruh panggil husband untuk temankan kot la kalau jadi apa-apa.... Saya dah start nervous dah.. Perasaan risau, takut semua ada... Sakit pun risau juga tapi saya lebih risaukan result selepas OGDS.... Lepas tu nurse bagi tempat duduk untuk ruangan menunggu... Jadi tunggu la situ sampai doktor panggil... Sementara menunggu ada doktor datang explain macam mana dia akan masukkan kamera, kesan-kesan sampingan lepas masukkan kamera dalam perut tu.... Dah nak tertidur-tidur dah menunggu turn... Ramai rupanya yang ada masalah perut ni....

 Lepas Register dapat la tag pink...

Ni semua selfie mode... Cover rasa risau...muahahaha

Ok sopan-sopan sikit....hahahahaha

Dalam pukul 11.00 pagi nama saya dipanggil... Doktor tolakkan katil untuk saya dan saya jalan je ikut diaorang... Sampai tempat tu doktor suruh saya buka tudung dulu sebab takut air liur keluar dan basah tudung... Tudung spare pun lupa nak bawa... Buka tudung saya tinggalkan anak tudung je letak kat kepala, baring sekejap sementara tunggu proses seterusnya... Lepas tu bila sampai turn saya nurse suruh saya bangun kejap untuk spray ubat kebas nurse bagitahu siap-siap ubat ni pahit tapi awak kena telan juga... Lepas dia spray dekat area korongkong dengan lidah saya telah ubat dia memang ubat dia pahit dan rasa nak termuntah... Masa proses nak masukkan kamera dalam perut doktor suruh saya telan kamera tu dua-tiga kali telan baru lepas... Rasa macam makan ubat besar yg tak terlepas rasanya... Masa dia jolok kamera tu saya tiga kali muntah keluar angin.... Air mata tak payah cakap la meleleh tapi bukan menangis, air hidung sekali keluar sama eaauwww.... Sesi ni dalam 5-10minit sahaja... Tapi rasa azabnya macam lama gile... Selesai je OGDS tu doktor suruh bangun basuh mulut... Memang air liur banyak keluar dan saya perasan ada darah juga keluar dari air liur tu... Agaknya ada luka masa proses masukkan kamera.... Dah selesai basuh mulut semua saya ikut la M.A ni ke tempat duduk saya semula... Lepas tu saya ke tempat suami menunggu saya untuk ambil phone dan update dekat FB... Dalam pukul 12 lebih rasanya settle... Dah mula rasa kelaparan.. Masa register saya request bubur nasi.... Dalam 12.30 nurse tanya saya puasa lagi ke tak... Saya cakap saya memang tak puasa pun...hehehehehe... Terus dia pergi ambil bubur nasi dengan nescafe panas dekat saya... Sementara tunggu result saya makan la dulu.....

Muka tak berapa nak kenyang dapat makan Bubur Nasi... 
Time ni dah tukar baju biasa sebab nurse bagitahu kalau dah siap semua boleh makan atau tukar baju dulu.... So saya makan dulu baru tukar baju...

Siap result dalam pukul 1.00 tengahari.... Alhamdulillah usus normal tidak ada masalah.... InsyaALLAH bulan 9 ni buat ultrasound pula... Doakan ye...

Wassalam


Comments

Popular Posts