Kelab Blogger Ben Ashaari

My Lovely Friends

23 June 2009

Ikan Patin masak tompoyak

Salam..
ni resipi suka2..aku dah muak dah nak mkn sejak 2menjak ni..sblm ni suka gile mkn masak tempoyak...huhuhu


Bahan dia:


*2-3biji bawang merah
*2 biji bawang putih
*10 biji lada hidup (tak kisah la cili api ke cili akar)
*kunyit hidup ikut suka byk mana...makin byk makin kuat warna kuning dia
*tempoyak (agak2 dalam 3sudu besar / 2 sudu besar)
daun kesum
air secukupnya
garam secukup rasa


1) tumbuk semua bahan * tuh ala yg mcm dalam gambo nih
2) pastu masukkan dlm periuk ikan patin,bahan tumbuk n air (kasi tenggelam itu ikan ye)

3) rebus sehingga mendidih

4) masukkan daun kesum bila dia dah betul2 menggelegak

5) masukkan garam secukup rs. kalau kurang masam letak la asam keping 1 je tuk tambah rasa masam

6) sedia utk dihidang

4 comments:

  1. wahh... boleh la tiru.

    mmmm.... teringat dl klu zai (DIA/E408) bawa gulai tempoyak mak dia...pergh...sedap beb... first time makan..

    ReplyDelete
  2. tiru2...aku kasi ko tiru..nnti nak wat mcm mak zai buat tapi takde kesempatan lagi....

    ReplyDelete
  3. bestnye nnti sya nak masak menu ikan patin masak asam tempoyak. harapan saya ianya brhasil.

    ReplyDelete
  4. sila la cuba resipi ni..klu tak nak letak bawang putih n bwg merah pon boleh je...selamat mencuba tontilon..

    ReplyDelete

Terima Kasih kerana sudi memberikan komen anda diruangan saya