Kelab Blogger Ben Ashaari

My Lovely Friends

03 August 2009

Bubur Nasi Ayam & Cendawan...

Salam...

Hari ni nizam demam tu aku dgn slumbernya kuar gi pasar malam cari cendawan hitam,cendawan tiram n cendawan dlm tin (semua cari kat supermarket sbb pasar mlm takde dah brg2 tuh..huhuhu)

bila dah siap wat kak ila ingat aku masak mushroom sup...hahahaha...mmg nak tergelak la sbb dia rs mcm mushroom sup...anyway try la wat ye...


ni resepi dia:

Bubur Ayam & Cendawan~

Bahan-bahan ( 3-4 orang )
1) 1/2 cwn beras / Oat
2) 3 ketol ayam bahagian tulang dipotong kecil2
3) 1 kiub pati bilis/ayam
4) cendawan (enoki/tiram/butang/shitake/telinga kera)
5) 1cm halia
6) sedikit bawang dan bilis goreng
7) daun sup dan daun bawang

Cara-cara:

1) Msk beras,halia dan ayam hingga msk dan nasi sedikit pecah. bole juge gunekan nasi lebih.
hanya tambah air dlm nasi dan masak hingga nasi mengembang. (air 3/4 cawan)
2) Jika beras belum btol2 msk dan air dah kering, tambah kn lagi air.
3) Masukkan cendawan (gabungan cendawan tiram dan enoki mmg lazat). perasakan. tutup api
dan buleh laa tabur kn daun sup, daun bawang. letak la kiub bilis/ayam/tumix ayam
4) Mase menghidang.taburkan bawang goreng, lada sulah dan bilis goreng. makan panas2.

ok...ada org kata masak gdn oat lg sedap tapi tak try wat lg...hehehehe

1 comment:

Terima Kasih kerana sudi memberikan komen anda diruangan saya