Kelab Blogger Ben Ashaari

My Lovely Friends

29 September 2009

Raya....Raya...

salam....

nak tahu betapa harunye n bestnye raya aku tahun nih...muahahaha... alhamdulillah aku selamat kembali ke rumah halaman terchenta setelah balik kekampung yg terchenta gak pada pukul 9.30mlm, bersamaan hari ahad, 27/9/09....hehehehehe....meh sini aku cerita kat korang satu-persatu (yg aku ingat la) semasa berada di Jitra,Kedah....

18-09-2009 Jumaat...

Hari yang penuh dgn keberkatan aku pada mulanya nak balik selepas bersahur...sekali semalam dpt la mesej dari kawan nizam...katanya adik dia nak dtg sini (Nilai) n nak pergi ke senawang...so kene la tunggu dia balik baru la kami leh balik kampung...aku pon memulakan operasi mengemas pastu ngantuk aku gi tidor lepas tu bgn balik kemas balik n basuh baju, sidai baju la... n semua la sekali...bila masa si kawan abang tu dah balik nilai baru aku kelam kabut bersiap dan bagai nak rak buang segala benda makanan...abang pastu buang sampah n terus gerak...hehehehe....gerak dalam pukul 12 tghr lepas tu amik kawan abang pastu gerak....aku dalam kereta tido je..sampai 1 tempat abang gi isi minyak, dekat petronas tu ada offer air yogurt kegemaran aku beli 3 RM14 so aku rembat semua strawberry sebab yogurt kiwi takde la....huhuuhu....kat situ gak kami solat zohor&asar (jamak) kat sana n gerak semula...sampai kat tol juru kami tersekat dgn jam..masa tu pukul 5 lebih n selama 1jam lebih kami jam di situ. bila tgk jam dah hampir nak berbuka,kemudian kami pon benti di tol Gurun dan berbuka disana dan solat disana..kami gerak semula pukul 8malam dan sampai pukul 9.00malam...kira sempat la tgk Nur Kasih di TV3...hahahhaha...sampai je umah mak mertuaku aku terus kedapur..tgk rumah hampir siap dibahagian dapur dan mak tgh balut ketupat palas...aku nak tolong tak reti sgt...huhuhuhu....aku kemas la bilik aku yg penuh ngan tahi cicak ni...sapu segala kekotoran yg ada...bentang cadar semua n landing kejap...pastu boring gi tgk mak bungkus ketupat lepas tu boring lagi gi tgk tv lepas tu boring lagi tgk mak balik bungkus ketupat lepas boring lagi aku tgk abang masuk bilik aku pon masuk bilik lepas tu kami pon tergolek di katil (tido da......)hahahaha

19-09-2009 Sabtu...

Pagi tu time sahur aku tak tolong mak masak pon...terjaga pon sebab laki aku cuit aku suruh bangun...aku dengan kelam-kabut gi la dapur...kesian lak mak aku ni masak sensorang...aku pon tolong apa yg patut je la...ayah takde gi tempat sembelih daging...so kami berempat bersahur --abang,aku,mak, n adik iskandar-- lepas sahur aku tak ingat la aku watpe...yg aku ingat kemas-kemas tempat makan lepas tu blur...tido kot...lepas subuh sambung tido balik sampai la pukul 9.30pagi baru bgn...bertuah punya menantukan...pemalas betul....hehehehe....
Bangun tu abang ajak gi pasar utk beli ayam wat rendang....pergi sana tgk mcm-mcm ada...kejap aku rasa nak suruh mak wat laksa la wat rengdang la...ish aku nih menyusahkan mak..lepas aku target raya ke-tiga la baru wat laksa...hehehe
Lepas tu tolong la mak apa-apa yg patut..al-maklum la bukan lulus lagi bab masak memasak makanan yang berat-berat...ringan n campak-campak tu memang lulus...muahahahaha... pagi tu dapur rumah mak baru nak dibuat lantainye...tu pon buat separuh je sbb nanti susah nak gi ke toilet...
lepas tu aku n abang keluar pergi jitra tgk2 bazar raya n pastu beli barang nak wat caremel n gi bazar ramadhan utk juadah sampingan berbuka posa...balik tu mmg la nak dekat dengan berbuka...tgk rendang sudah siap dimasak (sebenarnya dah masak sebelum aku kuar gi bazar) pastu gulai daging makan dengan ketupat pon dah siap...malah jadi juadah berbuka puasa sekali...lepas berbuka ramai yg dtg ke rumah, sedara-mara dtg borak-borak pastu acara main-main mercun pun bermula...mcm berlawan lak dgn org seberang jalan...org sini boom org sana pon boom boom...hahahhahaha...lantak la..aku jadi tukang tgk...aku suka tgk mercun yg kuar mcm-mcm warna pastu yg mcm sambut merdeka tu (tak tahu la aku menatang apa nak kene panggil)...tu je la...yg lain mmg memekakkan telinga aku je la...mlm tu tido lambat sbb tak leh nak tido abang bucuk tuh gi kuar malam gara-gara nak bersantai bersama kawan-kawan sampai lewat malam...

20-09-2009 Ahad...

hahaha...pagi raya ni aku terlebih tido lak...kul 8.00pg mak kejutkan kami berdua sbb nnti lewat solat raya lak...huhuhu malu tuh...bangun je aku terus gosok baju raya suami dulu sbb dia nak solat raya...aku lak nak solat tapi sbb mak tak pergi aku pon tak pergi la...aku cuma tolong sapu rumah...tolong potong2 kek...tolong terbalikkan caremel tu masuk dalam talam pastu gosok baju sendiri...pastu tgk suami n ayah tolong alihkan barang-barang dapur ke dapur yg baru...aku tolong tengok n angkat yg mana-mana boleh diangkat...lepas siap semua n suami dah gi ke masjid aku pon mandi...selesai mandi aku letak barang juadah ke depan senang bila org dtg semua dah tersedia...lepas suami balik dari masjid acara alih barang-barang dapur bersambung kembali...ye la sebelum tu just angkat almari semua, balik tu angkat dapur lak...sbb time pagi tu dapur panas kang ada yg sakit lak nnti..hehehehe...pagi tu kami makan-makan...bermaaf-maafan, bersalam-salaman dgn mak,ayah,adik,suami,isteri,sedara-mara...pagi tu sempat la gak aku gi umah Wa Ya (paklong abang belah ayah) makan bihun sup...sedap ooooo....hari ni ramai sgt org dtg rumah...sampai pening la aku klu nak senangkan cerita...tak larat dah nak gi dapur...hehehe..akhirnya aku terkulai layu di atas katil..nak lelapkan mata tapi tak boleh mgkn sbb pening tu...dah rasa lega baru sambung tolong mak...mak mmg tak kata apa...mhkn dia tahu aku tak biasa lagi dgn org yg ramai mcm nie....hehehehehe...ptg baru kami ke rumah sedara-mara tu pon 1 tempat je pergi lps tu balik...mlm pulak gi umah Wa Ya makan bihun sup kali ke-2 pastu borak2...aku yg tak larat ni mmg tido je la kejenye...

21-09-2009 Isnin...

aku tak ingat dah apa yang jadi tapi aku ingat la hari ni tak gi mana-mana cuma malam je kuar beraya umah sedara-mara...ramainye sedara-mara dia jenuh aku mengingat muka diaorg...nama mmg la haram aku nak tahu...ingat-ingat mcm tu je....balik tu ada org dtg...gi la wat air n menempel muka duduk kat situ sekali...dah mmg adat kat sana mcm tu kot...klu kat kg aku jarang wat mcm tu sbb diaorg lebih suka yg muda campur dgn org tua...so tiap kali org dtg aku kat dapur or kat bilik...

22-09-2009 Selasa...

hari ni pagi-pagi lagi dah beraya umah org...mula-mula pi umah paksu...pastu gi umah sedara-mara lain...sampai aku rasa tak larat sgt hari tu perut penuh dgn mknn...mkn laksa 2kali,mkn ketupat pon 2kali pastu minum air lagi pastu gi mana2 sampai 1 tahap mmg duk diam je..nak makan minum pon tak leh...last tmpt umah pak lang...mula-mula kami dg lepas tu ramai sgt2 dtg...aku solat zohor kat sana lepas tu terus balik sbb mak ajak balik..dia pening org ramai sgt...hehehehe dia lak ganti tempat aku...

23-09-2009 Rabu...

Hari ni gi jalan umah sedara-mara waktu pagi...tengahari lak balik kerumah sbb ada org dtg rumah lepas tu tunggu la family aku yg nak dtg ke Kedah...beraya disini semalaman...malam aku tido di rumah kak bah..jiran sebelah aku sbb rumah tu takde org...

24-09-2009 Khamis...

Pagi ni aku bwk umi aku gi jalan-jalan kat Jitra...barang dapur kat jitra ni mmg murah...masa aku gi borong din barang-barang kat situ banyak yang habis...tak topup stok...huhuhu...aku just beli shampoo ngan ubat nyamuk je...pastu kitaorg pergi la jalan-jalan kat situ sampai la pukul 3.00ptg baru gerak balik...pastu masa nak balik tuh aku salah masuk jalan...so selepas berhempas-pulas kami pon sampai rumah kul 4.00ptg baru sampai...pastu makan tengahari n lepas tu umi siap-siap nak balik rumah Nilai dah...malam takde pape aktiviti pun...

25-09-2009 Jumaat...

Dah 8 hari dok sini...aku mula bosan tahap cipan kat umah ni...pantang petang sikit pas solat zohor aku tido...pastu tido...dan tido lagi...sungguh kuat ketidiran aku hari nih..hehehehehe

26-09-2009 Sabtu...

Dah tak sabar dah nak balik rumah...hhahahaha...malam last ni gi jalan-jalan kat pasar malam...aku beli moi (bubur nasi) sup...sedap la...nnti balik sana lagi leh la beli lagi...hehehehehe

27-09-2009 Ahad...

Genap 10 hari dok jat sini...pagi bgn solat subuh terus berkemas..lipat segala kain-main yg wangi n yang busuk...wangi letak dlm beg...busuk letak dlm beg plastik...hehehehe...pastu siap2 n terus gi tempat kawan abang kenduri...aku lak nak tolong org kampung tak reti yg aku tolong angkut kerusi je...betulkan tempat...tu je la...yg lain byk tengok...aku nak tolong tapi malu...tanya mak lak mak suruh duduk je...huhuhu...gila la....aku gerak dari tempat kenduri pukul 1 ptg kemudian sampai nilai pukul 8 lebih n gi mkn dulu kat kuarters KLIA pastu balik umah kul 9 mlm...

28-09-2009 Isnin...

hari masuk keje..memang la lengang takde org...boleh dikira dgn jari...hehehehe...smlm alhamdulillah semangat nak wat koje...tapi biasa la kan tgk e-novel dulu....tgk blog la...apa laaa...hehehe...semalam posa ganti...hehehehe...malam ada kelas law...minggu depan ada test 2 masuk 4 bab...haila mmg la tak tahu mcm mn citer....huhuhu...doakan aku ye...semalam abg teman gi kelas...esok tak tahu la lagu mana...

29-09-2009 Selasa...

hari la hari selasa...aku malas nak wat keje...kebetulan hari ni kak faezah bwk penimbang sistematik..so aku timbang turun la sekilo..hahaha...aku nak turunkan berat badan sebanyak 10 kilo lagi...maknanya kene kurang sampai 50kg hingga 49/48kg...tgk keadaan....harap-harap leh turun...boleh la aku pakai balik baju kawen aku tuh...nak amik gambar lagi sekali...gambar kat kedah langsung takde....ingat nak amik gambar kat sana..baju pakai la baju lama2 dahulu...


k la

nak sambung buat keje

lagipun

tak tahu nak tulis apa....

daaaa

wassalam...

hehehehehehe

3 comments:

  1. huihh..panjangnya jurnallll..nasib habis gak baca. hehe :D

    slamat hr raya. nanti iAllah ble free adah dtg umah.

    ibu kata akak preg. ye ke? eh eh? *i konpius disini* T___T

    ReplyDelete
  2. huiiii sakan hang beraya no. xmcm aku. xd pe yg best pon ryae aku. hahhahha...yg aku taw stiap taun jd tukang cuci pinggan 1st hr raye.

    ReplyDelete
  3. adik akak: hehehehe..akak jumpa ibu kat avon hari jumaat sebelum gerak kg..agaknya dia tgk akak chubby kot tu yg dia kata akak pregnant...akak belum lagi la dik..belum ada rezeki lagi...

    ainul:hahaha...nasib la..aku kat umah mak mertua jarang sgt basuh pinggan...time aku ada je br aku basuh pinggan....

    ReplyDelete

Terima Kasih kerana sudi memberikan komen anda diruangan saya