Kelab Blogger Ben Ashaari

My Lovely Friends

13 July 2010

Jom Main Masak-Masak (Pizza Suami Isteri)

Salam....

Ini cerita khamis lepas...di mana patutnye hari tu aku pergi ke kelas tapi tak larat sebab berpuasa...al-maklum le puasa nak dekat so merajinkan diri utk berpuasa utk menghadapi puasa yg akan dtg ni sambil2 tu mengajar baby di dalam perut ibunya ni berpuasa sama...nnti bila dah kuar harapnya dia rajin la berpuasa selain berpuasa di bulan Ramadhan...amin....

Nak dijadikan cerita aku teringin nak berbuka dgn pizza..lepas balik kerja terus Giant utk membeli bahan-bahan buat pizza....pada mulanya aku wat 1 doh je utk pizza...tapi suami nak buat gak so pecahkan adunan jadi 2 doh...lepas tu hiasan je la yg berbeza-beza sebab 1 suami buat n 1 lagi aku wat...segala sos pizza apa semua tu aku yg masak...hiasa di atas pizza sahaja yg lain...dan rasa yg berbeza...sebabnya sos pizza aku ada letakkan sedikit kari...aku amik sos pizza tu sedikit dan tmbh baki sos prego so rasa kari dah hilang manakala suami pakai sos yg aku masak tu sahaja n rasa karinya terasanya...

Masak ni pon resepi hentam sahaja....wat pon takat ala kadar sahaja....

Jom kita main masak-masak


ni topping aku yg buat..semua terlebih...
sebab suami amik sikit-sikit je..


ni suami buat....
nmpk comel je sebab dia buat semua
benda potong kecik2 dan sedikit...

Resipinya:

1 botol kecil sos prego
mix vege (sukahati la byk mana)
oregano (kering)
minyak
tepung gandum
garam sikit
telur sebiji
yis
daging cincang
sosej
isi ketam
keju mozarella
cendawan butang dlm tin
bawang besar di cincang

Cara-caranya:

Utk uli tepung masukkan tepung gandum, garam, telur dan minyak..masa uli masukkan yis yg dah bercampur dgn air suam, pastu uli sampai lembut...klu tak lembut tmbh minyak tu sikit2...dan biarkan uli tu kembang dgn sendirinya dlm 30 minit...klu nak wat 2 doh asingkan siap2...

utk sos pulak, panaskan minyak dlm 3 sudu besar, tumis bawang besar sampai garing, kemudian masukkan 1/2 botol sos prego dan kacau rata...kemudian masukkan daging cincang dan biarkan sampai masak...dah masak daging tu masukkan mix vege...dan rasa sos tu...klu kurang masin dan masam masukkan sos prego sikit lagi dan garam...

utk topping pizza tu pula...doh yg dah dibiarkan tu gelekkan supaya menjadi bulat leper..hahaha..pastu masukkan sos yg dah dimasak kemudian masukkan bahan-bahan lain macam isi ketam, sosej, cendawan butang, di atasnya pulak letak la keju mozarella tu dan oregano di atas keju lak...n bakar la dlm 15-20 minit..nak lagi sedap bagi sos prego tu lapiskan lepas letak sosej dgn isi ketam...pastu br sambung letak cendawan dan sebagainye..klu yg ada microwave better bakar doh yg leper tu baru buat topping..sbb hari tu wat topping dah masak tapi doh tak masak lagi...huhuhu..ok



lepas masak...


rupa lepas masak....

malam tu yg abih dulu pizza suami...sbb family terutama abah, afiq n amin sukakan kari..so sos suami ada rasa kari licin la jadinya...hahaha...aku punya umi suka sbb tak muak n dia tak suka kari..so lmbt la abihnye...esoknya baru habis..nanti nak wat lagi sbb sedap....hahaahaha

petang ni nak wat lasagna pulak...hehehe...

tata

wassalam

2 comments:

  1. fuyooooooooo! hebatnya pizza dia. macam2 ada. HEHE. ble nak masakkan untuk adah? :P

    ReplyDelete
  2. insyaALLAH akak gi rumah adah akak bwk..tapi tak la sesedap adah buat kan...eh apple pie 1...hahahaha

    ReplyDelete

Terima Kasih kerana sudi memberikan komen anda diruangan saya