Kelab Blogger Ben Ashaari

My Lovely Friends

09 September 2010

Kenangan Raya...

Salam...

Semperna malam raya ni saja la nak kongsi raya masa zaman kanak2 dulu....yang syoknye masa arwah nenek n atok ada masa dulu2...

Dulu masa sekolah rendah, boleh dikatakan tiap2 tahun balik kg..sbb paling jauh merantau pun takat Penang je la...pastu abah takde la sampai ikut turn balik2 kg ngan bebudak opis dia...klu dok airport Pengkalan Chepa dulu lagi la..hari2 balik kg...hahaha...ye la kg aku situ je...Machang,Kelantan kan...

Cerita hal raya-raya takde la semeriah mana...cuma juadahnya amat menyelerakan...balik kg belah abah je ada tapai pulut, ketupat palas..ketupat palas ni macam2 jenis..ada campur dgn serunding daging, letak kacang la n ada yg tawar...yg tawar lak mkn ngan gula melaka...pergh..terangkat...manis tu pada2 la kan...alhamdulillah belah umi n abah mmg tak amalkan makan manis2 sgt ni...sedang2 je..tu baru mknn..klu malam pulak pasang pelita buluh tu...lagi seronok ngan api2 tu...apa lagi dulu bunga api tak haram sgt lagi...takat makhruh je...so main le bunga api...mercun aku tak main...mmg tak pernah main la rasanya...hehehehehe..skrg ni tak meriah dah sbb nenek n atok dah takde...nenek dah 5/6thn dah takde...atok lak nak dekat puasa hari tu meninggal...hmm tapi tukang buat tapai still ada temurunnye...sepupu aku kak wati wat tapai...tukang wat ketupat palas sepupu yg arwah nenek aku jaga dari kecik kak mi...kira lepas la rindu kat arwah nenek..

klu kg belah umi lak lagi la simple bab mkn2 ni...takat bihun sup buatan mak long jadi la...tapi wajibnye kuah kacang ngan nasi impit...sbb umi suka kuah kacang n nasi impit tu..hehehe...lepas tu byk beraya rumah sedara mara je...

raya masa kecik2 dulu seronokkan klu nak dibandingkan zaman dah tua bangka ni...bila tgk budak kecik nak sambut raya seronok je kan....

alhamdulillah raya tahun ni sgt bermakna dalam hidup aku sbb adanya kehadiran org baru dalam hidup aku dan suami...seronok sgt bila tgk Rizqin semakin membulat tembam..skrg dari 3.72 kg dari 2.92kg masa baru keluar...menyusu kuat sgt2...tak cukup kiri kanan dia menyusu...hahaha..alhamdulillah jugak susu semakin byk...syukur sgt2...hari ni hari kedua Rizqin tak minum susu lembu...yeah...

k la...

Selamat Hari Raya...Maaf Zahir dan Batin...

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih kerana sudi memberikan komen anda diruangan saya