Kelab Blogger Ben Ashaari

My Lovely Friends

29 September 2010

Makanan berpantang

Salam....

entry yg ni lak pasal makanan berpantang..disebabkan aku operate byk la sikit yg kene pantang sbb nak jaga bahagian yg kene belah tu...aku banyak mkn ikan selar bakar n nasi kosong je...masa mula2 pantang dekat 3minggu aku makan bubur nasi ngan ikan bakar atau ikan kering..mak mertua aku bwk ikan haruan kering...pergh..sedap siot..tapi time mak aku masak jadi rasa lain lak..aku tak tahu nape..tapi mkn je la..hehehe..pastu sayur leh mkn sawi batang putih tu je..yg lain tak leh..buah2 pun tak leh mkn..

hmm nak tahu sbb apa aku kene mkn bubur nasi sbb aku dlm kondisi operate tu yg kene makan nasi air..takut bila nak buang air besonye payah..tapi sebenarnyekan mmg aku susah utk menjana sistem perkumuhan aku skrg ni...even dah sebulan bersalin pun masih tak betul lagi...aku biasanya hari2 buang air beso skrg 2-3hari baru nak buang..masa mula2 bersalin hampir seminggu tak membuang...buang air kecik pun sekali sehari je...terukkan...skrg buang kecik ok sikit..buang beso kureng baik lagi...

skrg dah sebulan ada la aku mkn bukan2 macam sosej aku mkn dah, laksa penang baru takat merasa 2-3sudu baru..org kata mkn laksa sakit urat...so mkn sikit2 dulu...yg kene pantang betul2 telur, semua jenis kacang, budu, n pulut..rasanya ni je la kot...yg ni semua kategori pantang 100hari...pantang bersama suami???nak berapa hari???muahahaha...

pantang 100hari

telur - disebabkan aku operate mmg kene pantang 100hari sbb dalaman kita tak tahu mcm mn...bg mengelakkan bahagian dalaman bernanah baik pantang la telur melur tu ye...

kacang - ni kita ibu2 sebenarnye takde masalah tapi yg bermasalah dekat baby sbb semua jenis kacang adalah spesis berangin so jgn makan ye..sian baby...kita gak yg merana sbb dgr dia menangis je...mak aku ckp kacang parang antara kacang yg bermasalah dan perlu berpantang dgn lebih lama (klu kat kelantan pggl kacang itik)

budu - ni biasa la bg mengelakkan dari gatal2...ye la budukan dari ikan bilis..so dlm pantang jgn menggatal mkn sambal ikan bilis ye...hehehe....ikan pun tak semua yg boleh mkn tau..so hati2 n byk tanya org tua ok...

pulut - ni lahir normal boleh mkn lepas 2-3minggu lepas bersalin...tapi disebabkan aku ni operate so kene pantang lama la...lemang ngan tapai pulut aku tak leh mkn le...huhuhu...rasanya pulut ni melibatkan urat piawaian dlm bdn kita...kan operate segala urat2 ada yg putus (ye ke?) tu yg kene pastikan betul2 elok la kan....

pantang bersama suami - terpulang la...ada 60hari/100hari...tapi ada setengah tak sampai pun...huhuhu...ikut bdn la kan...

kalau ikutkan aku boleh mengandung balik lepas 3-4tahun..so kene la merancang supaya luka dalaman ni sembuh elok br leh mengandung..aku takut nnti ada kesan lain lak yg timbul...

pantang2 mkn jamu ke apa aku tak mulakan lagi sbb mak bidan tak dtg rumah lagi...brg2 dah ada mcm ubat periuk..tapi periuk tak beli lagi...umi asyik lupa je nak beli...so tunggu beli periuk br leh mkn jamu yg aku beli dari HPA..bengkung pun tak mula pakai lagi...skrg ni pinggang semua sakit2..tapi maksom tak sampai2 lagi...

cakap pasal berat lak alhamdulillah berat dah 55kg...masa kawin dulu berat 57kg...so kira ok la kan...agak2 lepas bb stop menyusu harap sgt berat tak naik..maintain mcm masa dia menyusu...

k la rizqin dah berbunyi...

wassalam...

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih kerana sudi memberikan komen anda diruangan saya