Kelab Blogger Ben Ashaari

My Lovely Friends

18 August 2011

Kongsi Resipi - Puding Roti

Assalamualaikum...

Nak kongsi resipi - Puding Roti Simple Giler

Puding ni baru je minggu lepas jual sbb hasil jualan bubur lambur kurang menggalakkan....mungkin minggu depan kami tak berniaga dah kot..tgk la mcm mana nanti...aku teringin gak nak masak untuk berbuka nih...takde kesempatan lagi...huhuhu

Jom kita tengok resipi ye..

puding roti tumpuk-tumpuk....

Bahan-bahannya:
3/4 keping roti
Agar-agar...Kalau korang beli yg beso RM3 tu boleh wat 3kali puding roti k...
1 tin susu cair
5 sudu beso susu pekat
3 sudu beso gula
2 biji telur
1 sudu teh esen vanila
pewarna hijau, pink, kuning (kalau ikut gambo diatas le)

Cara-caranye:
1 - Panaskan agar-agar ngan gula dan air sampai cair agar-agar ru...masa masak pastikan air dapat menenggelamkan agar-agar tersebut
2- Sementara tunggu agar-agar cair, blend la roti, susu pekat, susu cair dan telur ye
3- Dah blend boleh tengok agar-agar tu dah cair ke beum..kalau dah boleh masukkan barang dah di blend tadi dalam periuk agar-agar tu...kacau rata..pastu masukkan esen vanila...biarkan kejap
4- amik 3mangkuk kecik.letak pewarna asing2 dalam mangkuk tu n letak 1 senduk bahan yang dah dimasak dalam mangkuk..kacau sampai warna sebati ngan puding...
5- baki puding dalam periuk masukkan dalam loyang...ataupun sebelum masukkan dalam loyang hias dulu kat bawah tu dengan puding yg berwarna tuh...biarkan sejuk baru masukkan puding yang tidak berwarna...ikut kreativiti la ye...
6- siap n tunggu sejuk dan masuk dalam peti...
7- buka pose nnti leh ngap...

kan..simple je kan..bahan pun tak remeh mana...ingat nak wat yg lagi susah..yg pakai 1buku roti..tapi masa takde so tak la wat yg itu...

k la kawan-kawan...selamat mencuba...

tata..

wassalam

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih kerana sudi memberikan komen anda diruangan saya