Kelab Blogger Ben Ashaari

My Lovely Friends

21 May 2012

Resipi : Ayam Singgang

Assalamualaikum....Selamat Tengahari

Lama tak kongsi resipikan.... Hari ni saya nak kongsi resipi orang Kelantan.. Orang Kelantan ni suka makan yang masam-masam, berkuah, manis (saya kureng)... Berlemak santan tu semua orang suka kan.....hehehe... jom try Ayam Singgang saya ni....

ni baru je letak dalam kuali....so nampak le ayam yang tak masak lagi...
kuikuikui...nape dalam kuali? senang nak amik gambar.....


Bahan-Bahannya :

8 ketul Ayam
3 Cili Kering - nak pedas letak la dalam 5 ke kan
3 ulas Bawang Merah
2 ulas kecil Bawang Putih
4-5 Asam Keping 
Halia - ikut suka la besar mana...agak-agak la ye
Air secukupnya
Garam - agak-agak masin
Gula - sikit je ye

Cara-caranya :

1 - tumbuk semua Cili Kering, Bawang Merah, Bawang Putih dan Halia (Halia potong-potong kecik pun boleh, saya buat dua2)
2 - bahan yang dah di tumbuk tu letak dalam periuk bersama air, ayam dan asam keping
3 - tunggu bahan-bahan ni empuk, letak garam dan gula....
4 - rasa, kalau kurang masam letak la lagi sekeping dan tunggu asam tu kuarkan rasa masam dan rasa... puas hati dengan rasa leh la tutup api...

pergh...rasa dia pedas masam masin manis.....

cuba la ye...

Wassalam..

4 comments:

  1. wahhh ayam singgang
    belom pernah buat ag hehe..
    bole la eyla try nanti

    ReplyDelete
  2. ooo ayam pun leh wat masak singgang eh...x pernah try ag...t leh la try nih...hehehehe

    ReplyDelete

Terima Kasih kerana sudi memberikan komen anda diruangan saya