Kelab Blogger Ben Ashaari

My Lovely Friends

21 May 2012

Resipi : Nasi Goreng Kampung

Assalamualaikum.....Selamat Pagi....

Ok resipi kali ni nasi goreng pulak...godeh-godeh peti jumpa kangkung...apa lagi terus on buat nasi goreng kampung.....masak semalam...Ayam Singgang saya masak dua hari lepas...

gambar nasi siap di goreng.....

Bahan-Bahan :

Nasi
3 biji Cili Padi *
1 ketul Ayam potong dadu *
2 ulas Bawang Merah *
2 ulas Bawang Putih *
1 biji Telur
Segenggam Ikan Bilis
Kangkung secukupnya (Semalam ada separuh ikat je)
Garam secukup rasa

Cara-caranya :

1 - Tumbuk bahan bertanda * sampai lumat
2 - Panaskan minyak goreng ikan bilis dulu ye.... pastu baki minyak goreng ikan bilis tadi buang tinggalkan sikit je...
3 - Tumiskan bahan yang ditumbuk.... dah garing masukkan ayam kacau sampai ayam tu masak
4 - Dah masak ayam tu ketepikan sikit ayam tadi masukkan telur dan kacau hancur.....
5 - Masukkan kangkung dan garam secukup rasa....garam ni kena pandai agak ye.....
6 - Masukkan nasi dan gaul sampai rata.....masukkan kan bilis goreng sama ye.....
7 - Siap untuk dimakan

Cuba la rasa...kalau buat tak masin pun takpe sebab bila makan dengan ikan bilis tu dia cover balik nasi yang kurang masin tu....

Selamat mencuba...

Wassalam....

2 comments:

  1. adooii lapa la cam ni hehe
    mintak cikit kak >_<

    ReplyDelete
  2. saya pun kekadanga malas masak lauk bagai...ni je lah resepi senang untuk mkn bersama hubby tersayang...simple dan sodap kan?hehehehe

    ReplyDelete

Terima Kasih kerana sudi memberikan komen anda diruangan saya