Anak Sakit Kaki, Tangan dan Mulut

Assalamualaikum......

 Nampak tak?

Lama tak update blog.... Ni ada masa sikit.. Hari Isnin lepas saya EL sebab Rizqin kena penyakit tangan, kaki dan mulut... Hari ini kira hari ke-4 dia kena.... Ayah dia cuti 4hari untuk jaga Rizqin..... Kerjanya merengek je.... Tapi saya tengok Rizqin kena tak teruk sangat.... Cuma kena paksa makan dan minum.... Dia minum Yakult, air sejuk dalam peti, makan pun 2 ke 3 mulut je....

Kronologinya :

Intro tanda-tanda :
Sabtu petang dia tiba-tiba badan dia panas... Panas terus macam orang demam... Padahal pagi tu kami ke Pasar Tani dekat MAEPS,Serdang....Time tu dia ok lagi tau.... Petang tu dia terus demam dan start dari situ dia terus nampak lesu dan tertido atas pangkuan saya sementara ayah dia jumpa kawan kat kedai mamak kami pula dalam kereta sebab dia dah start panas saya dah malas nak kuar dari kereta... Follow je ayah dia.... Kebetulan dari pergi MAEPS sampai ke petang kami berada di dalam kereta sahaja... Follow ayah dia je la..... Malam badan dia semakin panas.... Saya letak cool fever + tuala lembab atas kepala..... Tak demam dah... Siap bleh main, lompat-lompat, ceria je dia...... Tapi malam tu baru kami perasan yang mulut dia ada bintik-bintik, tapak kaki pun ada bintik-bintik tapi tangan takde lagi....

Hari pertama :
Bawa pergi klinik sebab kami suspek demam campak.... tap bila doktor bagitahu sakit tangan, kaki dan mulut terus saya panik.. Saya tanya nak bagi makan apa, macam mana nak bagi cepat sembuh, ada pantang makan ke apa ke... Ni kira hari pertama la dia kena....

Sakit ni takde pantang larang dia... Cuma kena bagi dia minum air dengan banyak, bagi juga makan.... Susu dia start tak mahu minum sebab dah ada ulser dalam mulut....

Ubat doktor bagi ubat sapu untuk kurang gatal, ubat ulser sapu dalam mulut... tu je ye

Hari ke-2 hingga hari ke-4:
Ayah dia yang jaga sampai la hari ni... Ayah dia banyak cuti gantikan so bagi can ayah yang jaga... Alhamdulillah makin baik cuma ayah dia "rajin" nak sapu ubat... So malam-malam saya kena tunggu Rizqin tido dulu baru boleh sapu ubat (kecuali semalam saya tido dulu..letih sangat)......

Tu je la... Cuma jaga budak sakit ni cabaran dia adventure sungguh..... lagi-lagi bila penat balik bekerja... Rasa tipis gila kesabaranku.... Lebih-lebih lagi dia dah panjang akalnya.... hahahaha.....

Apa-apa pun jaga anak kena jaga betul-betul.... Tiap kali balik je dari kerja soalan yang sama akan saya tanya dengan hubby. Rizqin makan tak? Banyak ke sikit? Berapa mulut? Minum banyak ke? Air masak kasi tak? Dah rupa macam pols pencen lak....

Ok la tu je... Jaga diri elok-elok.. Jaga anak, jaga suami....

Tata

Wassalam

Comments

Popular Posts