Kelab Blogger Ben Ashaari

My Lovely Friends

17 July 2013

Menu Berbuka Puasa Ke-7 dan Resepi Buttermilk Prawn Nestum

Assalamualaikum..... Selamat Pagi Semua....

Korang sihat? Saya sakit perut dari pagi semalam tapi tak tahu apa yang buatkan saya jadi macam ni.... Hari ni pun macam memulas-mulas je lagi.... Tekak pun rasa kering padahal dah 4 gelas air masak saya minum sahur tadi....

Cerita pasal Menu berbuka semalam saya tengok blog kak LieyaLatif dia ada buat Buttermilk Prawn Nestum.... Macam sedap je... So balik tu godeh peti ada udang tapi cheese dan susu cair takde ganti susu segar....

Jom tengok gambar berbuka semalam....

Buttermilk prawn nestum,
Ikan kerisi goreng,
Ayam masak kicap
Cucur pisang hangit sikit...

Buttermilk udang saya tu tak berkuah sebab saya takut muak susu tu... Saya anti susu ye kawan-kawan....huhuhuhu... Jadi letak sikit dan dalam kepala masa tu takpe la bagi ada kuah sikit je tapi lepas letak udang terus kering kuahnya...hahahaha....

Jom tengok resepi lak


Resepi Buttermilk Prawn Nestum
Sumber dari : Lieya Latif
Edit : Saya sendiri

Bahan-bahan :
  • udang (dibuang kulit, tinggalkan ekor & buang saraf kat belakang)
  • tepung jagung (3 sudu besar, lebih lagi best sbb udang kite garing nanti)
  • tepung gandum (dua sudu besar) - tak letak
  • serbuk kunyit/serbuk perasa pasti sedap/lada putih
  • telur putih(utk celup udang)
  • bawang putih (ditumbuk)
  • beberapa helai daun kari
  • cili padi (hiris nipis)
  • susu cair (pakai krimer sejat tau lagi sedap) - takde guna susu segar je
  • cheese sekeping - takde
  • nestum 
  • butter/majerin
  • minyak untuk menggoreng
  • garam & ajinomoto
Cara-caranya :
  1. Perap udang yg disiang tadi dengan serbuk pasti sedap, lada putih dan kunyit sikit....
  2. Agak-agak dah serap dalam 10minit macam tu... Panaskan minyak, sementara nak tunggu minyak panas celup udang dgn telur putih, lepas tu lumurkan tepung gandum dan tepung jagung yg telah dicampur.... buat satu-satu tau,nanti tak cantik la udang tu 
  3. Goreng dlm minyak yg panas....agak-agak le dah garing masak leh le angkat.... 
  4. Lepas tu panaskan butter atau majerin dlm dua sudu besar (bergantung pada jumlah udang la)  
  5. tumis bawang putih, cili padi ngan daun kari sampai naik bau... 
  6. Agak-agak dah naik bau, masukkan susu cair.... 
  7. Agak-agak dah mengelegak, letak sekeping cheese....biar sampai cheese tu cair tau....sentiasa kaco ye.... 
  8. Masak la sampai kuah pekat .... Ada yang letak tepung untuk bagi pekat tapi saya tak letak sebab menurut Kak Lieya udang tu dah salut dengan tepungkan so dia akan pekat lepas tu....  
  9. Bila dah pekat, boleh la angkat .... tabur nestum bila dah tutup api 
  10. Sedia untuk dihidang panas-panas 

Disebabkan sekarang ni puasa tak boleh nak makan terus panas-panas Kak Lieya dan saya cadangkan masak dalam pukul 7.15 keatas.... Biar ngam-ngam azan kita siap masak so lagi sedap... Semalam saya tak tengok jam dulu dan main bedal je masak jadinya makan sejuk-sejuk la sedap tu memang sedap tapi kalau panas lagi mengancam punya....hehehehe

Sahur pagi tadi nasi goreng je.... Tak tahu dah nak buat apa....

Rasa macam menu berbuka hari ni bihun rebus dengan cucur pisang je la kot... Pukul 6.30 baru start masak nanti.... Hari ni mood macam malas sikit...hahahaha

Tu je la untuk hari ni ye..

Wassalam 

1 comment:

  1. Wah nadiah dah cube ye!!! Rupe dah ade tu...biase laa pertama kali buat mesti ade kurangnye tp tgk dari hasil air tgn nadiah kire dah lulus ni....

    Susu x muak dik kalo buat resepi sbb pedas cili api tu ilangkan rase muak tu...agak kalo buat mmg bg pedas lebih sikit...

    Thanks dik sudi cube resepi akak...

    ReplyDelete

Terima Kasih kerana sudi memberikan komen anda diruangan saya