Kelab Blogger Ben Ashaari

My Lovely Friends

22 July 2013

Resepi Kari Daging Kerisik Bersama Kentang

Assalamualaikum..... Selamat Pagi.....

Hari ni puasa yang ke-13... Kejap je kan.... Lepas tu raya lepas tu raya haji pula... Lepas tu tiba-tiba dah tahun 2014 dah.... Cepatnya masa berlalu kan....

Semalam husband belikan daging... Banyak betul... Dalam kepala macam-macam nak buat dengan daging ni... Dapat buat nasi kerabu la, kari daging, daging kari kicap pun sedap ni.... hahahahaha

So semalam lepas basuh nak try masak kari daging la letak kerisik la... Try buat style mak mertua tapi tak berapa nak menjadi gak.... Tapi ok la husband cakap sedap....hahahaha

Moh tengok gambar dan resepi... Kali ni saya hentam buat sendiri je....



Resepi Kari Daging Kerisik Bersama Kentang (untuk dua orang makan)
Sumber : http://sysygawk.blogspot.com

Bahan-bahan:
  • Daging secukupnya - potong kecil-kecil
  • 2 ulas bawang sederhana besar - potong halus
  • 2 ulas bawang putih - potong halus
  • 2inci halia - potong halus juga
  • Rempah kari ayam/daging - letak air panas dan kacau rata dalam bekas lain
  • 2sudu kerisik - gaulkan bersama kari ayam/daging
  • bunga cengkih, kayu manis, bunga lawang, buah pelaga  (saya takde buah pelaga so tak pakai la smlm)
  • 3 cawan santan
  • 2biji kentang buang kulit dan potong 6 bagi setiap biji...
  • Garam dan gula
Cara-cara :
  1. Tumis bawang besar, bawang putih dan halia serta segala rempah ratus tu sampai naik bau dan bawang tu agak garing sedikit...
  2. Masukkan rempah kari dan kerisik yang dah dibancuh dengan air... Masak sampai naik minyaknya... Kat sini kena selalu gaulkan tak boleh tinggalkan sangat kecuali kalau kita selalu tambah air... Tambah air tu sikit je tau jangan letak banyak sangat sampai kari tu betul-betul masak dan keluar minyak...
  3. Masukkan santan... (Semalam saya letak separuh kepala parut untuk jadikan santan... so memang dah bersama air jadi saya tak tambah air dah la....)
  4. Lepas masuk santan tu masukkan daging ye... Biar sampai daging itu empuk... 
  5. Dah agak kuah tu macam pekat dan daging dah empuk masukkan kentang dan biarkan sampai kentang masak
  6. Kentang dah empuk baru masukkan garam dan gula... Kalau dah masukkan awal-awal kentang lambat empuk ye kawan-kawan...
  7. Sedia untuk dihidang

Ok tu je resepi hari ni... InsyaALLAH esok saya bagi resepi Nasi Goreng USA pula... Saya macam nak buat menu tu untuk berbuka hari ni....

K tu je la ye...

Wassalam

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih kerana sudi memberikan komen anda diruangan saya