Kelab Blogger Ben Ashaari

My Lovely Friends

24 September 2014

Pengalaman dan Perbezaan Mengandung yang pertama dan kedua

Assalamualaikum.... Selamat Pagi...

Saja pagi-pagi ni nak menaip untuk post esok pagi.... ( Ini auto-post ye...ngeh ngeh ngeh) Nak ceritakan serba sedikit pengalaman mengandung kali pertama dan kedua... Rasa sangat-sangat berbeza dari yang pertama.... Meh saya senaraikan pengalaman dan perbezaannya :

1. Morning Sickness

- Yang ni sama je dengan yang sulung... Ikut mood... Cuma perasan masa sulung kalau gosok gigi saya is ok... Takde rasa nak muntah ada tapi jarang...

-Tapi yang ni tiap kali lepas gosok dan masa nak berkumur untuk ambil air sembahyang saya akan muntah-muntah...huhuhuhu

2. Solat

- Sulung boleh solat macam biasa sampai la nak hujung-hujung baru solat duduk... Kira tenaga tu extra la kan... Berlari pun boleh ko tengah boyot macam tu... *jangan buat ye bahaya*

-Tapi kali ni lemah yang amat, selalu sakit, batuk, selsema, semput, tak sihat, tak boleh bergerak banyak, tak leh duduk lama.... Solat pun kena duduk dari awal... Bukan manja ye tapi bila dah time rukuk, dengan sujud air muntah terkeluar dengan sendirinya.... jadi kena solat duduk baru ok dan tak muntah.... dan solat tak boleh dalam keadaan kenyang dan juga perut masuk angin... memang berlari la kau ke tandas.... Solat pun terbatal....huhuhuhu

3. Makan Minum

- Sulung bedal la apa sahaja takde masalah langsung.... Cuma lepas makan akan muntah balik... Tu aje takde la sampai hilang tenaga 100%... Minum lebih suka air masak dari air manis

- Yang ke dua ni nak makan pun cukup susah... Takde selera langsung makan... Tak rasa lapar tak rasa nak makan.... Bila perut tak makan perut masuk angin dan muntah teruk... Hilang hampir 10kg.... Buah pun kena pilih buah... Salah buah amik ko... Sakit habis satu badan..... terbaru tak leh makan buah Machang / Kuinin / Bachang buah ni memang tak leh sentuh... Bau pun boleh sakit badan...huhuhu...suka lak tu buah ni.... Air tengok keadaan... Dah minum baru muntah... Sekarang dok minum Limau Laici kalau kat kedai.. Kalau kat rumah air masak n air manis.... Suka makan yang manis-manis....

4. Alahan

- Sulung alahan tak teruk sangat kira boleh la ajak husband keluar jalan-jalan tiap-tiap weekend.... hahahaha....

- Yang ke dua ni pergi gak jalan-jalan tapi cepat penat dan tak lama keluar... Sekejap-sekejap boleh la... Alahan kali ni lebih teruk sampai melepek, elok alahan dah kurang kerap pulak sakitnya... takpe Maniskan sakit... Mengurangkan dosa kita...

5. Pemakaian

- Sulung sempoi je... tak melawa...takde la merasa nak pakai baju lawa-lawa.... kira tak kisah la pakai apa pun janji tutup aurat...

- Yang kedua ni.... Boleh pulak lilit tudung, beli barang-barang untuk jaga muka walaupun jarang pakai, beli facemask walaupun jarang pakai... ekekekeke.... takde la nak melawa sangat tapi terasa la diri tu lawa dari pregnant sebelum ni...muahahahahaha....

6. Sakit

- Yang sulung dulu takde tanda awal sakit-sakit bahagian-bahagian tertentu.... Kiranya aktif la senang cerita.. tak terasa sakit apa pun.... cuma nak dekat bersalin baru terasa sakit... Kaki krem start 7bulan ke atas...

- Yang kedua ni dah terasa sakit.... Nak berjalan agak susah dan lambat.... Kejap lagi (semalam) nak check up dan sekali tanya terus la nape cepat sakit dan susah nak berjalan.... mungkin sebab batuk atau kerap bersin... Harap takde apa-apa yang serius.... Kaki krem dah start masa 16minggu ke atas...

7. Pergerakan Bayi

- Sulung lambat sangat saya dapat detect.... Baru 1st time kan... Saya dapat rasa tendangan baby masa 6bulan keatas rasanya... Tu pun rasa tendangan manja-manja....

- Yang ke dua ni saya dah rasa tendangan padu... Walaupun tak kerap tapi ada la sampai senget sebelah perut saya.... kuat betul... dan dah rasa senak perut kadang-kadang tu....

Tu je kot... Pengalaman saya mengandung yang saya kesan setakat ni... Cumanya masih lagi muntah bila badan tak boleh terima makanan atau minuman yang saya makan.... Solat duduk masih lagi sampai sekarang....

Doakan saya sihat tubuh badan ye..... Doakan anak saya pun sihat dan sempurna didalam kandungan.... Doakan saya dapat bersalin normal dan dipermudahkan proses bersalin.... Terima kasih doakan....

Wassalam...

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih kerana sudi memberikan komen anda diruangan saya