Kelab Blogger Ben Ashaari

My Lovely Friends

20 July 2016

Selamat Hari Raya

Assalamualaikum... Selamat Pagi

Dah lama jari-jemariku tidak menaip... Sebenarnya ada menaip masa baru naik kerja selepas bercuti raya tapi itulah tiap kali upload gambar pc jadi jem... Lambat... Jadi entry kali ni tiada gambar....

Saya balik cuti raya awal sebab suami tak dapat cuti raya tahun ni. Jadi kami memulakan destinasi pulang kekampung pada hari Khamis malam Jumaat... Cadangan asal berbuka dirumah adik dahulu dan kalau boleh tidur sana dan akan gerak selepas Subuh tapi itulah rancangan manusiakan Allah yang tentukan... Cadangan asal telah bertukar... Kami gerak dari Subang hampir jam 11malam dan sampai kekampung jam 8pg... 3tempat kami berhenti tidur... Jarak Selangor-Kelantan bukan jarak yang dekat lagi-lagi bila suami bukan jenis tahan mengantuk... Kesian juga tengok dia....

Sepanjang berada dikampung sempat juga la saya buat Tempeyek, Tumpi dan Popia Nestum untuk bekal kuih raya diSelangor... Tapi pengalaman buat Popia Nestum memang menguji kesabaran sungguh... Nak buatnya sikit punya lama dapat sikit je,,,,hahahahaha... Pengalamankan.. Kalau tak buat takde la pengalamannya.. Yang penting rasa sedap... Memang sedap sampai rasa nak buat bisnes Popia Nestum... Sebab Popia Nestum bukan tunggu raya je tau... Bila-bila boleh buatkan...

Suami balik Selangor pada hari Ahad.... Start dari hari tu hati rasa kosong je rasa serba tak lengkap bila tiada suami disisi... Anak pun siap demam seharian sebab rindu mungkin....

Raya pertama kami cuma beraya dirumah dengan Abah dan Umi serta anak-anak... Adik-adik tak dapat balik... Seorang beraya dirumah mertua seorang lagi beraya diperantauan (Madinah)... Sampai ketengahari kami dirumah baru kami kerumah Opah rumah mak dan ayah Umi saya... Kemudian beraya dirumah Toksu pula... Itu je rumah yang sempat kami kunjung... Petang tu sepupu saya sebelah Abah pula berkunjung ke rumah... Seronok sangat rasa meriah rumah dengan adik-beradik sepupu yang ramai... Memang adik-beradik ramai ni ukhwah diaorang kuatkan... Suka tengok...

Raya kedua cadang nak pergi ke kampung Abah pula tapi Maksu call Umi pergi rumah dia di Kuala Krai ada buat makan-makan sikit... Kami kesana jalan ke Kuala Krai tak jem tapi jalan menghala ke Kota Bharu yang jem... Plan kami nak ke kampung Abah tak jadi sebab jem dan ramai sedara-mara Abah ke rumah Maksu... Malam tu kami dikunjungi Maksu sekeluarga dan Sepupu sebelah Abah (Kakak Abah)... Ramai juga sampai tak cukup Mee Goreng kami sediakan siap ada #takbolehtambah... hahahahaha.... Penangan cerita Assalamualaikum Cinta.... Adik kedua saya sampai rumah malam tu... hehehe....

Raya ketiga tak kemana sebab tambah stok Tempeyek dengan buat Popia Nestum.....Belah malam kami ramai-ramai balik rumah Opah tolong Maksu Na bungkuskan Tepung Bungkus.. Pukul 2pagi baru balik rumah tu pun tak siap bungkus 100lebih lagi... Maksu Na dapat tempahan 500bungkus Kuih Tepung Bungkus...

Raya keempat baru balik kampung Abah tu pun pagi-pagi kami ke Pasir Puteh untuk tolong Maklong saya sebab ada majlis merisik sepupu saya... InsyaALLAH majlis Raya Haji ni.... Dah selesai proses merisik terus ke Rumah Terbuka kawan Abah... Lepas tu ke Labok ada rumah terbuka masuk rumah baru sedara Abah juga... Kemudian baru balik ke kampung Abah di Pulai Chondong.... Kami gerak balik rumah pukul 6petang... Jalan balik ke Kuala Krai - Gua Musang - Kuala Lumpur jem dah... Dari hari Khamis dah jem....

Raya kelima saya dan adik balik Selangor... Tempoh jem 13jam... Itu pun kami tak ikut pun laluan jem sebab ada je jalan pintas atau jalan dalam kami masuk.... Kami masuk 3jalan dalam dari Kuala Krai - Gua Musang, Bentong - Mempaga - Karak, Karak - Pelangai - Negeri Sembilan.... Pukul 2pagi Isnin baru sampai rumah... Lepas tu tunggu anak-anak tidur semua dekat pukul 4pagi baru tidur.. Saya terjaga dalam pukul 7pagi terus mesej Boss kata masuk lambat... Alhamdulillah lambat 20minit je dan dekat office tak banyak kerja lagi jadi releks la sikit bekerja... Cuma balas email dan hantar email ke bahagian kewangan je untuk proses seterusnya....

Sekarang dah raya ke limabelas dah..... Ada lima belas hari lagi untuk Puasa Syawal.... Harap-harap sempat la ye... Ameen...

Tu je celoteh hari ni... InsyaALLAH line internet dah ok saya akan selitkan gambar dekat sini...

Jaga diri, jaga kesihatan....

Wassalam

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih kerana sudi memberikan komen anda diruangan saya