Kembali Semula - Update Pakcik Koma, Saya yang Demam Campak dan Rizqin Semput

Assalamualaikum....Selamat Pagi....

Saya update blog ni...Korang sihat? Banyak yang saya nak bagitahu... Saya susunkan dulu la ye yang mana satu saya nak cerita :

1 - Keadaan Pakcik saya masa saya melawat dan selepas saya melawat
2 - Keadaan saya yang menyepikan diri selama seminggu ni
3 - Keadaan anak saya yang saya sepikan selama seminggu juga

Cerita Pertama :

Keadaan pakcik saya (belah abah) masa saya pergi melawat... Alhamdulillah saya selamat sampai Kelantan jam 11.30pm hari Jumaat (11/05/12) dan sampai je saya kerjakan bilik pakcik saya (belah mak)... Dah bersawang-sawang dan berhabuk dah biliknya... Nampak sangat lama dah tak balik rumah opah pakcik saya tu... Tak pun bilik dia tu untuk solat or tukar baju je... So sampai je saya kemas bilik dia dulu... Sapu, bentang tilam, pasang cadar apa semua... Tetiba bila dapat kipas, tengok je kipas berhabuk jugak... Mula-mula tu malas nak bersihkan kipas bila fikir balik Rizqin ada semput tak boleh berhabuk maka saya dengan susah payah sapu habuk kat kipas tu pulak.. Saya tak pasti pukul berapa saya tidur yang pasti lepas kemas semua saya dah rasa tak sedap badan lak... Hidung saya rasa keras semacam.... Saya agak saya hidu habuk-habuk kot tu yang jadi macam tu...

Esok pagi saya dikejutkan satu berita.... Toksu saya meninggal pagi Sabtu tu...Jadi sementara tunggu Rizqin bangun tidur saya siap-siap dulu.. Baju kurung saya memang tak bawa pun.. Jadi cari baju kurung umi dalam almari dan sarung je.... Pergi ziarah kematian terus ke Kota Bharu... Kota Bharu kan sibuk jadi kami gerak awal... Sekali sampai tak sibuk pun jalannya.. Dah tersampai awal kami pergi ke Pasar Besar Siti Khadijah. Saja je jalan-jalan sementara nak tunggu waktu melawat....

Ini lah Pasar Besarnya...
Gambar pakcik saya takde ye....Saya tak nak korang sedih tengok kondisi pakcik saya....

Bila waktu melawat saya tengok Pakcik saya yang tengah koma... Keadaan dah makin pulih.. Tengok keadaan dia saya rasa sedih sangat-sangat.. Airmata ni jatuh macam tak nak berhenti.. Walaupun saya tahu kondisinya semakin bagus tapi dia masih tak sedar.. Masa saya ada tu saya tengok dia bergerak-gerak.. Dia cuba lawan penyakit dia... Oh ya saya ada bagitahu tak sebab apa dia koma? Saya bagitahu lagi sekali la, sebab ada jangkitan kencing tikus dan sebelum koma dia kena sawan sebab demam panas.... Bila nampak dia berusaha bergerak lagi saya tersentuh.. Kuatnya pakcik saya lawan penyakit dia... Dalam hati saya tak putus-putus doa supaya dia sembuh.....

Alhamdulillah 5hari lepas dia dah sedar.. Mula-mula dia buka mata saja dan tak boleh bercakap.... Bila anak-anak dia jumpa dia, pakcik saya tu genggam erat tangan anak-anak dia... Anak ramai 7/8orang anaknya.... Paling kecik sekolah rendah..... Sekarang dah boleh bercakap tapi masih lagi dalam pemantauan sebab organ dalaman lebih-lebih lagi buah pinggang yang perlu dicuci dalam 2-3hari sekali.....Sekarang pakcik saya dalam wad biasa dah... Syukur sangat-sangat....

Cerita Kedua :

Cerita ni pasal saya pula. Hari Ahad (13/05/2012) saya on the way balik dari Kelantan ke Sepang saya perasan tangan saya penuh bintik-bintik... Saya ingat alergik sebab kena habuk so saya buat tak tahu je la.... Lepas tu dah sampai Gua Musang rasanya saya rasa badan saya panas sangat... Muka saya pijar betul rasa macam ada orang letak cili kat muka saya ni... panas betul muka saya masa tu... Paling teruk bila ambil air sembahyang semakin berpijar-pijar muka saya... saya jadi tak selesa...saya cakap ngan suami saya sampai je rumah nanti terus gi klinik...dah tak tahan dah nak tanggung sakit.....

 tengok tangan saya yang penuh dengan bintik-bintik halus...bisa ni tau..
nak garu pun tak boleh.......

Bila sampai klinik dekat dengan rumah dalam pukul 4lebih macam tu.... Doktor cakap elergik... Kena la cucuk... Nak tahu doktor tu tak cek darah apa semua.... Macam bangang je doktor tu... Tengok je tangan cakap elergik nih.... Suami saya tak puas hati sebab tengok badan saya makin teruk... dan bintik-bintik tu tumbuh kat badan pula..... Lepas Maghrib saya dan suami pergi Nilai, tapi klinik dah tutup so patah balik pergi Bandar Baru Salak Tinggi, Doktor tu cakap mungkin Rubella, tapi doktor takde ubat untuk Rubella tu...

Jadi hari Isnin saya ke Klinik Kesihatan, lama betul tunggu baru dia panggil saya bagi nombor, lepas tu nak tunggu doktor panggil pulak... saya dah tak senang duduk time tu..tak tahan badan.... bila cek suhu saya dah 39++ lepas tu 2kali ambil ujian darah......Balik rumah kena nterview dengan klinik tanya sejarah ada pergi tempat-tempat terbuka ke tidak, ada family yang demam ke tidak.... Rupanya diaorang nak banteras campak....

Sekarang dah ok cuma bekas bintik-bintik masih terasa.. Syukur sangat-sangat sebab dah sembuh....

Cerita Ketiga :

Cerita ni pasal anak kesayangan saya kena semput... Masa tu badan saya tengah bisa-bisa..time ni sape-sape pun tak leh tepuk-tepuk saya, nak garu pun tak boleh... kulit pedih sangat-sangat.... Disebabkan Rizqn semput saya kena juga jaga... kalau dengan pengasuh takut tak terkejar nak jaga baby + Rizqin... ada baby kecik dengan pengasuh agak susah sikit la bagi pengasuh... dah memang practice saya kalau Rizqin semput saya akan cuti jaga dia... Dan hari pertama dia semput sangat teruk... nafas dia turun naik secara kasar, bunyi nafas sangat kuat... saya call husband suruh balik cepat, Rizqin makin teruk semputnya... Jadi husband sampai lewat juga la dalam 4.30ptg... Takde orang nak ganti tempat dia jadi dia siapkan kerja secepat mungkin dan pukul 4.00ptg dia call kata dah otw nak balik rumah... Sampai je husband saya tu kami terus ke PKNS, Bangi pergi Perubatan Homeopathy Hasan... Ustaz Hasan bagi Rizqin ubat untuk dimakan 2biji 1/2jam.....Maknanya setiap setengah jam ubat akan masuk dalam mulut Rizqin.. Alhamdulillah malam tu Rizqin ok sikit walaupun nafas dia masih kasar tapi tak sekasar masa dia tengah teruk... dan esok ptg dia dah tak semput...cuma batuk+selsema sahaja...tido pun dah lena tak macam sebelum ni merengek je....

 yang nampak kerusi tu la kliniknya...
ini dah bagi ubat pertama kat dia...
nak naik menda ni je kerjanya...

Saya sangat sarankan korang guna Homeopathy dari ubat hospital....sebabnya dia tak guna bahan kimia....dia semulajadi ubat pun manis buah....cuma proses penyembuhan keseuruhan la lambat sikit..  kena tawakal dan istiqamah...kalau sejam 1biji ubat kena buat reminder dalam tepun.... saya pun sekarang tengah makan ubat tu untuk pulihkan tenaga dalaman saya..takde makan jamu ke apa.... tunjuk je tangan dia terus tahu masalah kita... banyak pengalaman dengan hospital n klinik swasta tak bagus le.... tanya sakit apa... pastu wat kesimpulan sendiri, tak cek detail dan sebagainya....

k la korang...panjang lebar dah ni.....hahaha

eh jap...kalau nak no tepun homeopathy tu just komen je ok....nnti saya bagikan....

tata

Wassalam

Comments

Popular Posts