Cuti Seminggu

Assalamualaikum....Selamat Pagi....

Alhamdulillah dah balik dah saya dari bercuti selama seminggu... Kejadian yang tak dapat diduga... Betul lah kan setiap manusia akan mengalami kesedihan, kegembiraan dan macam-macam lagi... Sama juga situasinya dengan saya ni.....

Saya tiada di ruang alam maya ni pada mulanya saya demam.. Hampir tidak kepejabat hari Isnin lepas... Tapi saya gagahkan juga pergi kepejabat... Nak dijadikan cerita pagi Isnin tu saya dapat panggilan dari Umi saya bagitahu pakcik saya yang koma hari tu (dah sedar dah pun) kena strok dari pinggang ke kaki.... So masa tu hati berbelah bahagi samada nak balik atau tak sebab saya dah tak banyak cuti.. Tengahari waktu rehat saya ke bank, suami ajak kesana nak update buku bank... Then, settle semua benda saya balik kerumah.. Call umi nak tanya masak apa sebab plan nak makan sama sebelum diaorang berangkat balik kampung... Umi cakap dia panaskan lauk semalam je... OTW nak beli lauk dekat area rumah umi call kata pakcik saya dah meninggal.. Saya terkelu.. Tak tahu nak cakap apa. Rasa terkilan pun ada sebab dia ada tanya saya bila dia buka mata hari tu.... Sedih sangat sebab tak dapat jumpa dia masa dia hidup lagi....

Suami terus cakap "kita balik kampung terus la hal-hal lain kita fikir kemudian".... Saya diam, sampai rumah terus makan... Nak tahu rasa nasi macam pasir, tak sedap langsung.... Lepas makan, packng baju ala kadar, dan terus gerak balik kampung.... Kami gerak pukul 2lebih dan saya sampai sana jam 9.30 malam.... Sampai je Kelantan, terus nak cepat sampai kampung, redah Gua Musang dulu, Kuala Krai, rasa macam lambat giler nak sampai kampung... Bila dah sampai terus salam-salam tetamu... Bila nampak makcik saya salam dia, peluk dia, dalam hati "Nad, ko jgn nangis bagi kekuatan dekat mak cika ko" cam tu le saya cakap dalam hati...huhuhu.... Jenguk arwah.... Sedihnya.... Arwah macam orang tengah tido... Senyum je.... Dah semua ahli keluarga ada diaorang mandikan arwah, sembahyangkan.... Dalam pukul 11.15malam macam tu arwah di bawa keperkuburan untuk disemadikan..... Selesai dalam jam 12.45malam macam tu.... Kami yang tak makan berat sepanjang perjalanan kelaparan jadi kami keluar makan dalam pukul 1pagi... Cari kedai makan kat area Kok Lanas, nasib baik ada kedai buka lagi... Jadi kami makan kat situ.... Saya angkut dengan anak saya sekali ye... Dia tak tido lagi... Yang bestnya masa tengah makan dia dah tutup-buka mata dia sampai telur dadar habis... Dia pun lapar gak.. Saya tengok dia rasa nak gelak ada, kesian pun ada...hehehehe

Esoknya tahlil, biasa la kalau dah tahlil orang dok dapur yang paling sibuk.... Saya tolong biasa-biasa je.... Anak pakcik dia dan ayah dia yang jaga so senang sikit kerja saya... Kami buat nasi berlauk je untuk mereka yang datang bertahlil.... Lusa pun sama cuma saya diberikan tugas untuk buat kuah laksa.... Nasib baik saya buat kuah laksa, rupanya husband saya tak suka makan laksam/ kuah lemak kelantan, dia tak lalu nak makan... Saya faham warna dia kurang menarik sikit la.... Bahan utama kuah laksam ikan dengan santan, jadi warna kelabu keputihan so kurang selera sikit la bagi dia....

Kemudian tahlil hari ke-3 saya tak join dah sebabnya saya balik Kedah, ke sana pula nak jumpa ayah suami saya... Hari sabtu lepas dia pengsan masa tengah buat rumah... Nasib baik takde apa-apa tapi dah alang-alang balik Kelantan balik la Kedah juga kan....

Ada gambar kat R&R Titiwangsa :



Cantikkan tempat dia..sejuk je...

Ok sambung lagi.... Balik sana duduk rumah je... kami gerak balik KLIA hari ahad....

Tu je la...dah panjang lebar nih....hehehehe

Wassaalam...

p/s: saya tak pasti susunan ayat saya ni betul ke tak... saya tak berapa nak center hari ni...hahaha

Comments

Popular Posts