Aktiviti Riang-Ria... Muahahahaha....Resepi Pavlova

Assalamualaikum.... Salam Sejahtera...

Ok saya nak gelak jahat dulu.... muahahahahahahaha....*erk*

Semalam saya balik lambat dari office tunggu customer datang collect rainbow cake untuk hantaran... Ni gambarnye....

amacam cantik tak.... Macam selekeh je kan....

Lepas tu balik dari kerja dah plan dalam kepala nak try buat pavlova.... Kerja gila sikit... Rushing cari buah Kiwi, Anggur dan Strawberry...... Sampai je rumah simpan barang tu dalam peti sejuk.... Lepas tu sattlekan apa nak masak dirumah dan sambil-sambil tu pecah telur ambil telur putih je.. Gula kastor, tepung kastad (patutnya tepung jagung), esen vanilla dan cuka makan.... Saya pergi blend telur putih.. Sementara nak tunggu telur putih tu gebu saya pi potong ikan patin kecik-kecik pastu letak garam kunyit... Basuh tangan... Lepas tengok telur putih dah gebu saya letak sikit-sikit gula kastor 3/4 cawan.... Sambil tu saya pi basuh beras dan masak nasi.... Pastu dah jadi meringue saya letak tepung 1sudu, cuka dan esen 1sudu teh dan tambah pewarna pink...kacau sampai rata.... Pastu panaskan oven selama 15minit baru masukkan meringue tu dalam oven.... *korang faham tak apa yg saya tulis* .... 

Meh tengok gambar nanti saya sertakan sekali resepi jap lagi.... Yang saya tulis tadi korang mesti pening sebab buat kerja lain sambil-sambil tu kan..

  jeng...jeng...jeng.... tantek tak? 

Resepinya adalah :

- 4biji putih telur
- 3/4 cawan gula castor
- 1sudu besar tepung jagung *saya guna tepung castard
- 1sudu teh esen vanilla
- 1sudu teh cuka makan

Cara-caranya :

1 - Pukul putih telur sampai bewarna putih
2 - Kemudian masukan gula castor sikit demi sedikit sampai jadi meringue *maksudnya kat sini dia likat dan bila kita tonggengkan bekas dia dah tak jatuh/cair ye... Kalau masih jatuh kena buat sampai kental ye*
3 - Masukkan tepung, esen dan cuka kemudian buat kuap balik hingga rata dengan spatula * saya buat ngan sudu je*
4 - Kemudian panaskan oven 180 darjah Celsius selama 15 minit... Lepas tu bakar selama 1jam 15minit dengan 150 darjah celsius.
5 - Jangan keluarkan meringue yang dah masak tu panas-panas ye... Biarkan dia sejuk didalam oven cuma bukakan sikit biar keluar udara panas tu ye....

Cara Topping:

Beli RICH's Whipping Cream - Gold Label *cari la ye kat google* pastu sama gak macam buat meringue tu.. pukul sampai kental ye...putar yang paling laju ye kawan-kawan...sama macam buat meringue tu ye...

Cara Hias :

Meringue yang dah siap masak, letak topping dan buah-buahan yang segar dan masam sikit rasanya... So dia akan balancekan manis meringue tu ye....

Dah siap hias masukkan dalam peti sejuk dulu ye.. Makan sejuk-sejuk memang terangkat ok....

Siap dan boleh makan... It's yummy plus manis masam.....

Ok la tu je ye... Hari ni bawa pavlova pergi office.. Dah habis dah pagi tadi....

Wassalam......

Comments

Popular Posts