Jom Kira Kalori

Assalamualaikum....

Hari ni dok mengira kalori setiap kali makan... Sebenarnya belum pandai sangat nak kira kalori lagi... Saya agak-agak je ni.... Al-maklum la semakin menjadi-jadi berat saya ni....

So apa yang saya makan hari ni...

Sarapan
Nasi Goreng Kosong (Separuh) - 317.50 kalori
Nugget (2Ketul) - 120 kalori
Tempe (belah 8 - amik 2ketul) - 80.08 kalori

Makan Tengahari
Ayam Goreng (seketul) - 255kalori
Bayam masak bening - 25 kalori 1cup

Makan Malam
Saya rancang nak makan
Telur separuh masak 2biji - 136kalori
Epal - 63 kalori


Jumlah Kalori - 996.58kalori
Air 2.5Litter berdasarkan berat sekarang

Setakat hari pertama ni macam ok lagi... Kalau ikutkan yang ini rasa ok sebab dapat makan nasikan... Walaupun tak banyak.... Sepatutnya menu diet asli ialah

Sarapan
Telur separuh masak 2biji - 136 kalori

Makan tengahari
Ayam Goreng Seketul buang kulit - 255 kalori
Sayur - 25 - 35 kalori

Makan Malam
Sup Ayam - 80 kalori
ATAU
Sup Sayur Campur - 45 kalori
ATAU
Daging Burger - 427 kalori

Jumlah kalau makan daging burger - 853 kalori... Boleh tambah makan Buah Epal 63 kalori

Kalau 1 hari kekalkan 1000 kalori kebawah dah cukup cantik pastu amalkan senaman... Saya senaman ringan je (masak, kemas rumah sikit-sikit, lipat kain, basuh tandas) takat jogging belum buat lagi... InsyaALLAH akan buat nanti.... Semangat nak kurus ni...hihihihihihi

Bila dah tahu kira-kira ni kita boleh agak la berapa kalori kita makan sehari.... Janji kerap makan bila kita makan sikit-sikit.... Ini baru 3kali makan... Nanti nak try buat 5kali makan lak... Nanti kita kira kalori

Setakat hari ni berat saya dah cecah 67kg ke atas... Pernah cecah 69kg.....huhuhuhu... So mesti diet la... Kurangkan makan makanan yang tak berkhasiat....

Ok la tu sahaja... Doakan saya kurus ye....hahaha.... InsyaALLAH tak hangat tahi ayam dah ni....

Wassalam....


Comments

Popular Posts