Pengalaman Bersalinkan Muhammad Areeq Ajwad

Assalamualaikum....

Lama peram cerita bersalin... Sebenarnya cerita bersalin ni adalah untuk kongsi pengalaman sahaja ye... Mungkin boleh jadi panduan untuk bakal-bakal ibu diluar sana...

Alhamdulillah Ajwad dah 3bulan lebih 4bulan dah... Dah pandai gelak, dah pandai mengiring, dah pandai memegang barang dan dalam usaha nak meniarap... Syukur sangat-sangat tengok dia membesar dengan sihat dan aktif...

Jom saya nak kongsikan pengalaman bersalinkan Ajwad...

5/2/2015 *39minggu 4hari* - Khamis -

Check up dekat klinik kesihatan... Masa cek jantung baby nurse kata jantung baby tak cantik... Saya dah cuak dah hari tu, risau semua ada... 4kali cek still sama nurse kata jantung baby lemah... Dia suruh datang esok cek lagi jantung baby macam mana...

6/2/2015 *39minggu 5hari* - Jumaat -

Check up lagi sekali... Jantung baby still lemah... Terus refer hospital... Lepas pergi hospital cek CTG semua Doktor kata jantung baby normal... LEGA... Doktor tu pelik bila saya cakap nurse KK kata jantung baby lemah... Lama juga ada kat hospital tu... Lepas tu doktor cek bukaan... Bukaan baru 1cm.. Which is normal la buka 1cm bila dah hujung-hujung preggy ni... Dah ok semua Doktor suruh balik kalau sakit baru datang sini balik... Dapat la mc hari tu... Sampai je rumah turun pula tanda... Turun darah... Whatapps geng belajar dekat KUIS diaorang kata normal lepas seluk keluar darah... Sekarang monitor contraction je... Monitor la tapi tak regular contraction lagi...

7/2/2015 *39minggu 6hari* - Sabtu -

Dah mula sakit contraction secara regular.... Kejap regular kejap tak regular... Mungkin tak regular sebab baby tidur.... Petang nak ke malam contraction dah 5minit sekali.... Regular... Husband kerja petang pula time tu... Dalam pukul 8 lebih saya call husband suruh dia balik sebab saya rasa macam akan bersalin samada malam ni atau awal pagi esoknya...

Pukul 9lebih husband sampai... Sampai terus ajak saya pergi hospital tanpa makan malam.... Sampai hospital nak dekat pukul 11 malam... Cek bukaan dah buka 4cm... Time ni saya rasa tak sakit sangat pun... Sakit biasa-biasa... Sakit period pain... Boleh gelak-gelak lagi...

Bila dah cek bukaan 4cm nurse terus masukkan ubat supaya dapat bersihkan sisa kumbahan dan pakai baju pink... Time ni dah berdebar dah... Sebelum pakai baju pink semua jumpa umi, dengan Rizqin... Rizqin nak ikut saya gi hospital.. Suruh balik pun takmo... Last sekali nenek dia tunggu dia tidur baru bawa balik rumah...

Dah ready baju pink masuk dalam labour room... Labour room putrajaya satu bilik satu pesakit... Kira tak bersesak dengan orang lain... Masa saya dalam labour room takde sorang pesakit pun yang tunggu nak bersalin... Maksudnya labour room kosong yang ada saya dengan husband je...

Mula-mula layankan saja sakit yang mild... Lepas tu nurse cek macam bukaan lambat dan dia masukkan ubat untuk bukaan cepat... Masukkan ubat pukul 11.30malam... Lepas masukkan ubat tu saya dah start rasa sakit sangat... Makin lama makin sakit... Makin lama makin menggigil manahan sakit... Nurse keluar masuk dah time tu ada yang cuba tenangkan saya siap cakap "Puan jangan teran dulu tau nanti banyak koyak" rupa menahan sakit saya dah macam muka orang nak meneran... Ye la time saya tahan sakit saya keraskan badan saya dan tahan nafas... Sakit oooo....

8/2/2015 *40minggu* - Ahad - Hari Pertama Baby Ajwad Lahir -

Bila makin kuat menggigil Nurse cakap dekat nurse-nurse lain saya dah type 1... Tak tahu apa tu type 1... Yang pasti time tu nurse dah kelam kabut panggil doktor... Jantung baby pun dah turun mendadak... Cek bukaan pula baru 7cm... Time ni baru pukul 3pagi...

Bila doktor tengok jantung baby tak cantik dia bagitahu nurse suruh sediakan besi untuk letak kaki... Ready untuk bersalin....

Doktor lelaki cina time tu... Dia suruh push... Saya dah panik main push je... Tak tunggu time contraction.... Lepas tu baru teringat kena tunggu time contraction... Teringat tu pun dah 2-3kali push dah... Lepas tu baru cool down push time contraction dan yang pasti saya tak ingat saya angkat punggung ke tak.. Serius tak ingat langsung... Tapi saya rasa macam tak angkat punggung... Masa tengah push Doktor tu toreh bagi senang baby keluar... 2kali dia toreh kulit saya tu... Rasa pedih je.. Tak sakit dah time tu...huhuhu

Push dalam 6-7kali baby pun keluar... Memang nurse dan doktor banyak bagi kata-kata semangat... Husband kat sebelah zikirkan untuk saya... Saya dengar ALLAH... ALLAH je dari mulut dia... Masa nurse suruh bagi kata semangat je baru mulut dia bercakap kata sikit je lagi baby nak keluar.... Memang masa teran tu kena teran betul-betul... Serius sampai tertutup mata masa meneran... Nurse tak bagi tutup mata tapi mata tu sendiri automatik tertutup....hahahahaha

Tepat pukul 4.28pagi keluarlah Ajwad... Masa dia keluar dan doktor letak atas perut saya tu saya dah raba-raba bahagian tut dia... Nak tahu jantina... Sambil peluk dia sempat aku meraba LOL... Masa dengar suara Ajwad rasa sakit bersalin hilang tiba-tiba.... Selesai potong tali pusat Nurse bersihkan dia... Masa bersihkan dia la Doktor keluarkan uri, jahitkan... Masa jahit tu walaupun dah dibius still rasa... Ngilu sangat...Doktor keluarkan darah kotor banyak kali.... Lepas tu banyak kali juga dia dok mengintai kat situ macam ada something wrong... Dah siap jahit pun dia dok keluar masuk bilik labour room untuk cek saya... Saya tanya dia banyak ke jahitan pun dia tak jawab...huhuhuhu... Lepas tu ada doktor perempuan bagitahu saya ada servical tear yang teruk... Dia explain saya tak boleh bersalin normal dah if baby lebih dari 3.5kg... Saya pasrah je...

Dalam pukul 9pagi macam tu saya dipindahkan ke Klinik Bersalin Berisiko Rendah... Selesa bilik kat situ... Time ni baru saya dapat lelapkan mata sekejap... Suami pun balik rumah basuh uri dan tidur sebab semalaman tak tidur temankan saya, bagi semangat lagi masa tengah push lepas tu siap sebut ALLAH ALLAH dekat telinga saya.... Alhamdulillah time memang dah lega sebab baby dah keluar... Darah pun dah normal keluar tak macam masa lepas jahit tu... Rasa banyak gile darah keluar.. Baru nurse pakaikan pad saya rasa macam dah penuh.... huhuhuhu

Sekarang ni kalau nak keluar hospital kena tunggu baby berak, kencing, keputusan G6PD, ujian pendengaran, Inject...

Lama sangat nak tunggu dia kencing dan berak.... Petang kot rasanya dia berak tapi kecing belum lagi...

 Betul-betul baru lepas bersihkan baby dan lepas azan dan iqamat baby...



9/2/2015 - Hari ke Dua Baby Ajwad Lahir -

Hari ni puas godek baby suruh dia kencing... Nurse suruh usik-usik 'telur' dia... hehehehe... Saya buat je sambil cakap dengan dia " Adik kencing la... Boleh kita balik rumah main dengan Abang Rizqin pula... Tak nak dok hospital lama-lama... Tak best...." Tak lama lepas cakap macam tu saya periksa pampers dia dah kencing... hehehe... Daripada hari pertama lagi dah cakap macam tu sebab tak sabar nak balik rumah... Makanan dekat hospital memang makanan pantang ye... Sedap.... Alhamdulillah... Bagus juga dapat klinik bersalin macam ni... Hari yang sama juga Doktor datang untuk cek saya pula... Alhamdulillah saya dah ok...Takde pening takde tumpah darah... Cuma dia bagitahu kalau baby lebih dari 3.5kg saya dah tak boleh bersalin normal.. Serviks kecil, banyak koyak.. Nak kata angkat punggung saya pun tak ingat... Rasa macam tak angkat.... Harap-harap next baby dapat bersalin normal lagi...

- Perbezaan bersalin normal dan operate -

Masing-masing bersalin lain-lain pengalamannya... Bagi saya, saya suka bersalin normal... Walaupun koyak banyak bahagian dalam hari tu tapi saya rasa bahagia sangat dapat bersalin normal.. Mungkin sebab apa yang saya minta dari ALLAH S.W.T kabulkan.... Sebab tu saya rasa seronok... Kalau bersalin operate pun ok sebenarnya... Husband suka saya bersalin operate sebab senang nak jaga... Tapi ambil masa yang lama untuk pastikan luka dalaman sembuh bagi yang operate...

Yang penting bersalin normal dan operate kita dapat pahal melahirkan khalifah ALLAH... ALLAH hapuskan dosa-dosa kita... Rasa nak bersalin lagi je... hehehehe... Paling best adalah bila tengok anak membesar dengan sihat... Perkembangan dia kita nampak... Alhamdulillah.....

- Ambil masa yang lama nak siapkan draft ni... Sebab kat office sibuk sangat jadi buat sikit-sikit.... -

Wassalam =)

Comments

Popular Posts